vagpro-nl-brandstofcel
Volkswagen Golf: Hoe werkt een brandstofcel?

In de brandstofcel van, in dit geval, de Golf Variant HyMotion gaan waterstof en zuurstof een koud verbrandingsproces aan. Het enige ‘afvalproduct’ is zuiver water. De elektrische energie die bij het proces vrij komt, wordt gebruikt om een 100 kW/136 pk sterke elektromotor aan te drijven.

De Golf Variant HyMotion sprint in 10 seconden van 0-100 km/h. De waterstof wordt opgeslagen in vier tanks van koolstofvezel en de totale actieradius bedraagt 500 km. Dankzij het MQB-platform waarop de Golf is gebouwd, heeft de waterstof-Golf dezelfde interieur- en vrijwel dezelfde bagageruimte als een reguliere Golf Variant.

brandstofcel VW Golf

Door zijn MQB-platform is de Golf geschikt voor alle actuele aandrijfvormen. Vandaag is hij er al als TSI (benzine), TDI (diesel), TGI (aardgas), GTE (plug-in hybride) en als e-Golf (vol-elektrisch). In tegenstelling tot andere merken ziet Volkswagen ook voor de brandstofcel een toekomst in een bestaand productiemodel dat in grote oplages wordt gebouwd. Dit vanwege de positieve gevolgen voor de kostprijs en praktische bruikbaarheid. Op dit moment test Volkswagen uitgebreid met een vloot brandstofcelauto’s in de Amerikaanse staat Californië. Belangrijke voorwaardes zijn uiteraard dat er een netwerk van tankstations komt én dat waterstofproductie plaatsvindt met behulp van hernieuwbare energiebronnen.

Autopar.nl/volkswagen – Een webshop vol met Volkswagen multimedia, navigatiesystemen, accessoires, VW parkeersensoren, achteruitrijcamera’s etc. etc.

Geef een reactie