Audi A7 Sportback H-Tron Quattro brandstofcelauto

Audi_A7_Sportback_h-tron_quattro

Audi heeft op de 2014 LA Auto Show de A7 Sportback h-tron quattro onthuld. Het is een studiemodel met een actieradius van meer dan 500 kilometer op één tank brandstof met als restproduct slechts enkele druppels water. De A7 Sportback h tron quattro vertrouwt op een elektro-aandrijflijn met een brandstofcel als energiebron. Deze aandrijving is gekoppeld aan een hybridesysteem met een lithium-ion batterij en een extra elektromotor achterin, zonder mechanische verbinding tussen de voor- en achteras.

Deze opstelling maakt de emissievrije Audi A7 Sportback h-tron quattro tot een rasechte quattro die 170 kW aan vermogen tot zijn beschikking heeft. Als e-quattro beschikt de A7 Sportback h-tron quattro over een compleet elektronische controle van de koppelverdeling.

“Het h-tron studiemodel onderstreept hoe ver we zijn op het gebied van brandstofceltechnologie. Zo ver zelfs, dat we het productieproces kunnen starten wanneer de markt en infrastructuur daar klaar voor zijn,” aldus Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, lid van de raad van bestuur voor Technische Ontwikkeling bij Audi.

Uiterlijk ziet de A7 Sportback h-tron quattro er hetzelfde uit als de overige leden binnen de A7-familie. Onder de motorkap verschillen ze echter verregaand van elkaar, want daar bevindt zich de brandstofcel in het technologische demonstratiemodel van Audi. De brandstofcel doet een aanzienlijk groter beroep op de koeling van de auto dan een vergelijkbare verbrandingsmotor, maar realiseert tegelijkertijd een veel grotere efficiency, tot zelfs 60 procent meer.

In de brandstofcelmodus vergt de A7 Sportback h tron quattro amper een kilogram waterstof om 100 kilometer af te leggen. Daarmee komt zijn energieverbruik overeen met 3,7 liter aan benzine. Tegelijkertijd staat de h-tron brandstofceltechnologie borg voor sportieve prestaties, met een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/in 7,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. De inhoud van de vier waterstoftanks – gemonteerd onder de bagageruimte vóór de achteras in de centrale tunnel – bezorgt de h-tron een actieradius van meer dan 500 km.

Plug-in hybride
Het rijbereik wordt nog verder vergroot, met maximaal 50 kilometer, dankzij een achterin geplaatste lithium ion batterij die is overgenomen van de Audi A3 Sportback e-tron. Deze batterij heeft een capaciteit van 8,8 kWh en wordt opgeladen door energieterugwinning of via een stopcontact. Afhankelijk van het voltage en de netspanning varieert het volledig opladen van de batterij twee tot vier uur. Dit extra vermogen wordt vervolgens aangewend voor prestaties onder vollast, met een indrukwekkende acceleratie tot gevolg. Zowel de voor- als achteras heeft geen mechanische verbinding voor het overbrengen van vermogen. In het geval van gripverlies kan het koppel voor de beide aangedreven assen elektronisch worden geregeld en continu worden aangepast.

De twee permanent magneet synchroon elektromotoren (een voor de vooras en een voor de achteras) hebben elk een vermogen van 85 kW/116 pk, of zelfs 114 kW/155 pk wanneer het voltage tijdelijk wordt verhoogd. Het maximumkoppel per elektromotor bedraagt 270 Newtonmeter. In de behuizing van de krachtbronnen is een planetair tandwielstelsel geïntegreerd met een enkele overbrenging van 7,6:1 (een versnellingsbak ontbreekt). Een mechanische parkeerrem en een differentieel-Audi_A7_Sportback_h-tron_quattro

Audi_A7_Sportback_h-tron_quattro

Audi_A7_Sportback_h-tron_quattro

Audi_A7_Sportback_h-tron_quattro

Audi_A7_Sportback_h-tron_quattro

Audi_A7_Sportback_h-tron_quattrofunctie voltooien het systeem.

Reacties

comments

Tags bij dit artikel:     ,

Related Articles

Deel je mening

Audi & Volkswagen nieuws

De nieuwe Audi RS3 Sportback: 400 PK
Posted in: Audi, Audi Modellen

De nieuwe Audi RS3 Sportback knalt met 400 PK de showroom uit in 2017. Na de wereldpremière van de Audi RS 3 Limousine tijdens de Autosalon van Parijs in 2016 debuteert de Audi RS3 Sportback binnenkort tijdens de Autosalon van Genève. De krachtigste vijf-cilindermotor ter wereld, het sportieve karakter en het verder aangescherpte design zorgen […]

Read More

Over Vagpro.nl

Vagpro is een onafhankelijk nieuws- en opiniewebsite over Volkswagen, Audi, Seat, Skoda en Porsche. De organisatie achter deze merken ligt bij de VAG Groep. Wij zijn VAG enthousiastelingen die graag betrokken blijven bij de ontwikkelingen van deze autogroep en haar auto's.

Vagpro.nl Social

Vagpro’s kalender

november 2019
M D W D V Z Z
« feb    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930