Kijk, dit vinden wij nou geinig. Configureer je Porsche 918 Spyder lekker online, klik op bestel en wacht een paar maandjes tot deze afgeleverd wordt, dat gaan wij proberen. Als je op de website van Porsche een beetje rondsurft komt je er snel genoeg achter dat je dit dus ogenschijnlijk gewoon kan doen. Hij staat in een soort winkelwagen-overzicht klaar om besteld te worden. De prijs is dan ook geen marketing-technisch afgerond cijfertje. Het winkelwagenprijsje is €780.450,- Incl. BTW, BPM maar wacht..dat is wel exclusief rijklaar maken. Je kunt overigens in ditzelfde overzicht ook kiezen voor de 918 Spyder met Weissach Pakket, hier leg je dan volgens het winkelwagen overzicht €853.050,- voor neer. En ja, ook dan is deze nog niet rijklaar gemaakt. Nu wil ik dus mijn 918 Spyder configureren, ik zit hier op de browser Firefox achter een redelijk recente iMac, maar de configurator tool doet het niet. Misschien mijn instellingen, maar deze heb ik standaard gelaten, een gemiste kans. Dan maar Chrome proberen..succes. Hij laadt in.
De Porsche 918 Spyder configurator
Leuk overzicht. Meerdere functies, kapje open, kapje dicht, kleur, selectie interieur-exterieur en wielen. Ik kies voor de Rhodium Silver Metallic en gaan voor de 918 Spyder magnesium wheels, bewust niet voor de donkere velgen hoewel het contrast supergaaf is denk ik toch nog te veel aan een setje winterbanden. Ik klik door naar stap 2, Interior.
Nice! Bucket seats! Oftewel kuipstoelen. Nu kan ik kiezen voor de ‘Lightweight bucket seats with firmer padding’ of de ‘Lightweight Bucket Seats’. Nu klinkt die eerste duurder, als het is het maar omdat de titel langer is. Ik wil met deze PK’s en koppel toch minstens de lichtgewicht kuipstoelen met stevige padding hebben, straks bestel ik degene zonder firmer padding, neem ik plaats in de 918 en denk ‘had ik toch maar die firmer padding genomen’. Dus screw it, ik neem degene met de extra padding. Dan kan ik nog kiezen uit authentiek leer of..gewoon leer. Ik heb geen idee wat het verschil is, maar ik ga voor authentiek want dat klinkt duurder en als ik zo’n auto bestel moet ik het ook ineens goed doen. Ik kies voor de kleur ‘Mocca Brown with piping in Silver’. Top, nu het exterieur!
Opties!
Meteen wordt ik geconfronteerd door een redelijk onbekende term ‘Stone guard film’ wat zoveel betekent als: ‘Enhanced protection against paintwork damage caused by stone impact. Transparent stone guard film applied to the more susceptible parts of the vehicle body’. Met andere woorden, er zit een extra laagje blanke speciale lak overheen die de meest kwetsbare delen van de auto voor steenslag beschermd. Waarom is dat niet standaard? Ik weet het niet, maar ik wil het.
Dan selecteer ik Transmissie/chassis en krijg ik slecht 1 optie..Lift system front axle. BAM, als het de enigste optie is wil ik het ook. Na het informatie ballonnetje aan te klikken kom ik erachter dat dit de mogelijkheid betreft om je Porsche 3 centimeter omhoog te liften (alleen je neus) door middel van een hydraulische systeem zodat je de spoiler voor netjes kan houden bij snelheidsdrempels of parkeergarage entree’s. Handig, want bijvoorbeeld bij TopGear zagen wij al dat zulke sportieve modellen hier absoluut niet voor geschikt zijn en je het huilende geschraap van de front-spoiler elke kilometer in de stad moet aanhoren.
Bij interieur, audio/communicatie en fabrieksmogelijkheden klik ik naar hartelust mijn opties aan, zo kies ik een bekerhouder voor mijn koffie op de Nurburg, wat extra funky kleuren in de gordels en mijn Porsche 918 sleutel in de kleur van de auto, samen met het tasje waar deze in gaat, bam. Alle carbon sla ik over, we zitten niet in de the Fast and the Furious, maar kies weer wel voor de Porsche brandblusser, deze is altijd handig en hopelijk in een strak design gegoten. Qua audio heb ik maar 1 keus..’Porsche Car Connect inkl. Porsche Vehicle Tracking System Plus (PVTS+)’ wat 2 sleutels en een GPS tracking systeem betreft. Er verstandig van Porsche, ik wil wel weten waar mijn Porsche 918 is wanneer ik er niet in zit. Ik hoop dat dit met een App wordt geleverd, maar daar kom ik niet achter.
Ophalen of bezorgen?
‘Come and collect your 918 Spyder from its birthplace in Stuttgart-Zuffenhausen’ of ‘You and your 918 Spyder. As part of the factory collection in Leipzig’ en dat is wel gaaf Porsche, nice job. Ik heb net bij meerdere opties mijn wenkbrouwen opgehaald en mij herhaaldelijk afgevraagd, ‘waarom zit dit er niet standaard bij, ik koop verdorie een auto van bijna 8 ton..’ maar dit doet Porsche dan wel weer goed. In Stuttgart-Zuffenhausen geven ze je een uitgebreide tour van de fabriek, helpen je met je reis naar de fabriek toe en het verblijf in de buurt, je mag het museum in, dineren en de auto wordt je netjes helemaal uitgelegd. Top. Kies je voor Leipzig dan mag je bovenop dit alles nog een 3 uren onder begeleiding je vers aangeschafte bandenrubber achterlaten op het circuit, ‘As your track time nears an end, you can drive your own super sports car onto ou rracetrack – whether it’s with or without your instructor is up to you.’ Ah jammer, spelfout bij Porsche op de site, hoewel ik die ook wel eens maak zou ik toch geen spelfout bij Porsche willen zien, straks staat er een Porsche 981 op mij te wachten. En dat wil ik niet, ik heb net een uur van mijn leven gesechonken om dit ding te configureren.
Afwikkeling van onze bestelling
Ik krijg eerst een overzicht van wat ik heb besteld en een totaalplaatje van mijn auto. Ze laten zien wat ik wel wil, en laten achterwege wat er niet op zit maar wat er wel op had kunnen zitten, slim. Nu kan ik op ‘Vind een dealer’ of ‘Genereer Porsche code’ klikken, de eerste optie is tamelijk voorspelbaar, dus genereren we een code deze mag ik volgens het programma met mijn friends (dat zijn jullie) sharen, hierbij: http://www.porsche-code.com/PFHJRGI5. Ook de Porsche dealer kan dit gebruiken, denk ik. Nu moet ik een dealer opbellen en zeggen dat ik deze dan wel wil, maar dat wordt mij niet geheel duidelijk gemaakt. Er staat wel een button ‘next step’ maar daar kan ik niet op klikken, nee ook niet in een andere browser. Nu wil ik weten wat die button inhoudt maar kom er niet achter.
Ik wil meer aan de hand gehouden worden Porsche, ik heb nu eigenlijk niet echt het idee dat ik klaar ben met mijn Porsche 918 Spyder. Ik wil weten wat ‘rijklaar’ maken is, waar gaan die kosten in zitten, hij wordt toch nieuw gebouwd? Hoelang duurt het voordat ik in mijn ‘Lightweight bucket seats with firmer padding’ kan plaatsnemen..ik zal toch de dealer moeten bellen om dit uit te zoeken maar krijg hier niet direct antwoord op. Jammer, ik wilde van deze online oplossing ook de maximale respons. Sommige dingen kunnen nu eenmaal niet gedigitaliseerd worden blijkbaar. Porsche, top effort betreft deze online tool, maar fine-tuning hier en daar is toch wel echt het advies. Ja, wij weten hier meer van!